Main page

Joseph attracts tourists by its picturesque steep walls (1866-1940) Channel Pinsk Polesie

(8275936597)
End Sun Jul 21 2019 17:50:00 GMT+0000 (UTC)

KoneserKrakow
rating: 0



Józef Pankiewicz (1866 - 1940)

"Kanał Piński na Polesiu"

1899 rok

Autentyczna grafika jednego z najznakomitszych polskich artystów początku XX wieku - Józefa Pankiewicza, przedstawiający krajobraz z Kanałem Pińskim na Polesiu. W poziomej kompozycji artysta ukazał rozlewisko rzeczne porośnięte gęstymi szuwarami. Po lewej stronie, przez prosty most z drewnianych bali przejeżdża wóz z koniem, po prawej, przy brzegu zacumowana jest niewielka łódka. W głębi, wzdłuż drogi widoczne są pojedyncze drzewa o powyginanych konarach. Aż po horyzont rozciąga się równina pokryta polami z widniejącymi w dali drzewami i domami.

Grafika opisana i reprodukowana w monografii "Józef Pankiewicz: życie i dzieło. Artyście w 140. rocznicę urodzin" wydanej przez Muzeum Narodowe w Warszawie w 2006 roku, s. 284, il. 11A.

Technika: sucha igła na papierze. Praca sygnowana sygnowana na płycie w prawym, dolnym rogu: "Pankiewicz 1899".

Józef Pankiewicz (1866 - 1940) malarz wykształcony w warszawskiej Klasie Rysunkowej (1884-1885 u W. Gersona) oraz w Akademii w Petersburgu. Od 1889 z W. Podkowińskim w Paryżu, 1906-1914 i od 1923 profesor ASP w Krakowie. W 1925 na zlecenie Ministerstwa Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego założył w Paryżu filię krakowskiej ASP. W jego twórczości występuje kilka faz odzwierciedlających kolejne, nieraz sprzeczne kierunki artystyczne - od realizmu (wpływ A. Gierymskiego), np. Targ za Żelazną Bramą (1888), poprzez impresjonizm, np. Targ na kwiaty (1890), Drzewko (1889) i pejzaże namalowane w Kazimierzu nad Wisłą (1890), do monochromatycznego symbolizmu (od 1892) z nocnymi pejzażami miejskimi, np.: Rynek Starego Miasta w Warszawie nocą, Dorożka nocą, Przy lampie (1893). Ponadto nastrojowe pejzaże wiejskie: Szary pejzaż (1894), Brzask (1895), Łabędzie (1896). Najlepsze portrety: Dziewczynka w czerwonej sukni (1897), Pani Oderfeldowa z córką (1899), Matka (1901). Po 1900 artysta powrócił do tematyki kolorystycznej (pejzaże z Wenecji i St. Tropez). Związki z malarstwem P. Cézanne'a wykazuje seria martwych natur (1906-1908) należących do arcydzieł malarstwa polskiego XX w.: Budda i lewkonie, Martwa natura z ceramiką, Anemony, Wazon perski, ponadto dekoracyjne panneau w kaplicy królewskiej na 2 piętrze Zamku Królewskiego na Wawelu (1930). Główną zasługą Pankiewicza było przeniesienie zdobyczy impresjonizmu na grunt polski. Odegrał wybitną rolę jako pedagog w Paryżu i pogłębił zainteresowanie kulturą francuską jako przeciwwagą dotychczasowej tradycji wiedeńsko-monachijskiej i petersburskiej w zakresie kształcenia młodych artystów polskich.

Wymiary: 13,9 x 19,7 cm (w świetle passe partout), z ramą: 27 x 33 cm. Stan zachowania: bardzo dobry. Praca oprawiona w prostą ramę z woskowanej dębiny z kremowym passe partout.

Gwarantujemy autentyczność, wiek oraz stan zachowania wystawianych przedmiotów. Do zakupu (bezpłatnie) dołączamy pisemny certyfikat potwierdzający autentyczność obiektu oraz wszelkie informacje zawarte w opisie.

Istnieje możliwość dołączenia dodatkowej, zewnętrznej ekspertyzy - rzeczoznawcy, biegłego w zakresie wyceny dzieł sztuki (usługa dodatkowo płatna, dostępna na innej naszej aukcji).

2019 © poleur.com·Main page·User Agreement