Main page

Jerzy KOSSAK (1886-1955) 'Escape through the wilderness'

(8291721308)
End Sun Jul 21 2019 19:50:00 GMT+0000 (UTC)

KoneserKrakow
rating: 0



Jerzy Kossak (1886 - 1955)

"Ucieczka przez pustynię"

Kampania egipska Napoleona Bonaparte

Autentyczny obraz jednego z najsłynniejszych, polskich malarzy batalistów - Jerzego Kossaka, przedstawiający karego konia biegnącego przez pustynię. Na pierwszym planie widoczny jest pędzący w szaleńczym galopie bachmat arabski, czyli tatarski koń o dużej wytrzymałości, szybkości i zwinności. Siwy koń jest w pełni osiodłany i zapewne wyrwał się spod jeźdźcy, który teraz leży na piasku na drugim planie po lewej stronie. Siodło i elementy uprzęży są bogato zdobione z elementami w kolorze czerwieni i złota. W pościg za zbiegiem udał się drugi mężczyzna dosiadający kasztanowego rumaka. Cała scena ma miejsce wśród piasków pustyni - tło stanowi malowniczy pejzaż z widocznymi dwoma piramidami po lewej stronie. Kompozycja należy do bardzo lubianego przez autora cyklu scen z wyprawy Napoleona Bonaparte do Egiptu w latach 1798-1801.

Analogiczna kompozycja pochodząca z 1942 roku pod tytułem "Ucieczka bachmata arabskiego przez pustynię" jest reprodukowana w monografii Kazimierza Olszańskiego pod nr 255 (por. K. Olszański, Jerzy Kossak, Wrocław 1992).

Technika: olej na tekturze. Praca sygnowana i datowana w prawym, dolnym rogu: "Jerzy Kossak | 1942" (sygnatura oryginalna, autorska). Na odwrocie autorska pieczęć: "Stwierdzam autentycz | ność tego obrazu | Jerzy Kossak".

Jerzy Kossak (1886 - 1955) polski malarz, syn Wojciecha Kossaka, brat Magdaleny Samozwaniec i Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej.Jerzy Kossak dorastał obserwując pracę swojego dziadka i ojca. Już w dzieciństwie wykazywał spore uzdolnienia plastyczne i był wielką nadzieją dla swojego ojca Wojciecha. Szlifował swój talent w pracowni ojca. Pierwszą wystawę miał 1910 roku w Krakowie, w Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych. Jego talent został dostrzeżony, a wystawiony cykl napoleoński zebrał pochlebne opinie. W czasie I wojny światowej służył na froncie włoskim w randze porucznika pułku ułanów austriackich. W okresie międzywojennym malował w pracowni stworzonej przez Wojciecha. Był dwukrotnie żonaty: z pierwszego małżeństwa z ziemianką Ewą Kaplińską miał córkę Marię, z drugiego, z Elżbietą Dzięciołowską-Śmiałowską dwie córki, Glorię i Simonę. Do końca życia mieszkał wraz z drugą żoną i córkami w Kossakówce – rodzinnym domu Kossaków, kupionym jeszcze przez dziadka Juliusza. Od początku swojej drogi artystycznej naśladował ojca, wybierał te same tematy. W okresie służby wojskowej namalował wiele scen o tematyce wojennej. W latach międzywojennych sięgnął do zarzuconego już przez ojca wątku napoleońskiego. Wtedy namalował "Odwrót Napoleona spod Moskwy" (1927), "Bitwę pod piramidami" (1927), "Huzara z koniem w pejzażu zimowym" (1938). Walkę polskich legionów utrwalił na płótnach: "Pościg 6. Pułku Ułanów za bolszewikami" i "Pościg ułanów krechowieckich za bolszewikami", "Majora Edwarda Rydza Śmigłego na czele III Batalionu Pierwszej Brygady Legionów prowadzącego atak na pozycje rosyjskie pod Laskami w dniu 28 października 1914 r.". Nie obca mu była również tematyka folklorystyczna, malował wesela krakowskie i góralskie, sceny polowań (Bieg myśliwych z psami za jeleniem z 1927 r.). Spod jego pędzla wyszło wiele portretów.

Wymiary: 35 x 50 cm, z ramą: 48 x 63 cm. Stan zachowania: bardzo dobry. Praca oprawiona w złotą ramę o bogato zdobionych narożnikach (tzw. kossakówkę).

Gwarantujemy autentyczność, wiek oraz stan zachowania wystawianych przedmiotów. Do zakupu (bezpłatnie) dołączamy pisemny certyfikat potwierdzający autentyczność obiektu oraz wszelkie informacje zawarte w opisie.

Istnieje możliwość dołączenia dodatkowej, zewnętrznej ekspertyzy - rzeczoznawcy, biegłego w zakresie wyceny dzieł sztuki (usługa dodatkowo płatna, dostępna na innej naszej aukcji).

2019 © poleur.com·Main page·User Agreement